button

Recent Posts

Cari Blog Ini

Khamis, 10 Februari 2011

Satu Malaysia.

Apa itu 1 Malaysia, ada sape2 ley bg tau x..

1 Malaysia adalah satu dasar yang diwujudkan tanpa ada pendedahan yang pasti sehinggakan ada sebilangan orang yang salah menafsir erti 1 Malaysia yang sebenar. Ok mari kita tengok apa yang boleh saya ertikan tentang 1 Malaysia ini ok :

  1. Satu nagara yang berbilang kaum dan semua kaum yang berada di negara ini mempunyai satu semangat perpaduan yang tinggi.
  2. Semangat kerjasama yang tinggi semua kaum tidak kira agama di Malaysia.
  3. Kepimpinan yang menyeluruh dan kejayaan yang diperoleh dikongsi bersama seperti kejuaraan Malaysia di piala suzuki 2011, kejayaan tersebut telah dikongsi oleh seluruh rakyat Malaysia.
Sekarang tidak lagi hanya melayu, cina dan india yang menopoli perniagaan, perubatan, penanaman tape sekarang semuanya boleh menjadi satu dan sekarang melayu boleh berkerjasama dengan cina, cina boleh berkerjasama dengan india, tiada masalah yang akan timbul jika kita dalam satu negara yang majmuk ini boleh memahami antara satu sama yang lain dan saling menghormati.Jangan la pula kita yang duduk di bawah satu naungan ini boleh bertengkar dan memusuhi antara satu ngan lain atas bende kecil sahaja.
Ok konsep 1 Malaysia yang betul2  saya faham ialah :

"Kita yang dibawah satu naungan haruslah memahami dan saling menghormati diantara satu sama yang lain tidak kira bahasa, warna kulit, budaya, dan aspek agama dijadikan ukuran kepada kita." !1Malaysia
Apa yang saya boleh katakan lagi ialah memahami andalah satu faktor yang boleh kita hindarkan salah faham
untuk mengelakkan negara kita hilang keamanan memahami diantara satu ngan yang lain amatlah penting.



Tiada ulasan: