button

Recent Posts

Cari Blog Ini

Isnin, 7 Februari 2011

"Kate orang, tapi bukan saye yang kate" part 1.


Saye tolong sampaikan jew..
  1. Orang pernah berkate bahwe cinta itu bute, tapi ape buktinye sedangkan orang yang bercinta tu nampak segala-galanye dari hujung rambut hingga hujung kaki. Tapi mungkin ada benarnye juge kerana orang yang bercinta nie sering teraba-raba seperti orang buta. Entahlah ape jew yang seronok meraba nieh, ape yang dapat pon tak tau ag.
  2. Orang pernah berkate bahwe tidak baik perbuatan mencuri tu, tapi kan pada zaman millennium nieh makin ramai pencuri-pencuri dilahirkan sampaikan 3 biji fon aq kene kebas, entahlah ape nak jadi ngan zaman skank nie pon aq x tau ag. Sebenarnye dalam dunia nie makin ramai pencuri ke atau disebaliknye(setan), sebab diorang nie kalaulah mencuri tu tak pernah ada perasaan belas kasihan terhadap mangsanye, kerana dah lah hilang harta benda pastu hilang lak nyawa ataupun paling tidak pon cacat. Patut ke perbuatan diorang nie sampai kesempitan hidup diorang nie sanggup wat ape sajew.
  3. Orang pernah berkate bahwe hormatilah orang yang lebih dewasa dari kite paling tidak pon mak ngan ayah la. Tapi skank nie bukan jew orang len tapi mak ngan ayah diorang pon silap-silap bole kene penendang ngan anak-anak nieh, sebab zaman skank nie hanya teknologi dan wang yang menguasai diri mak,ayah itu soal kedua, diorang dah tak pandang soal-soal nie sume yang penting harta dan wang ringgit. Macamlah tuh semue bole jamin diorang masuk syurgakan. Tapi kadang-kadang terfikir jugak saye nie, diorang nie macam da tak endahkan soal-soal akhirat nie, diorang lebih pentingkan soal-soal duniawi ataupun dalam bahase kasarnye soal kesyaitanan la.
  4. Orang pernah berkate bahwe hidup ini hanyalah skalikan. Tapi kenapa masih ramai lagi yang tersesat nie, sedangkan diorang tahu bahwe hidup diorang tak lame bawa2 la bertaubat, tapi nie disebaliknye diorang makin menambah dosa adalah kadang2 pub sini, kadang2 minum nie,tah la makin dilihat saye makin terkilan kerana kebanyakkannya adalah sekaum dengan saye dan seagama dengan saye, mungkin pada diorang apabila dikatekan hidup hanya skali diorang mengangap bahwe sewaktu hidup ini kite perlulah enjoy sepuasnye dan apabila hari tua menjelang baru lah kite mengingati tuhan(sempat ke dik) tah2 esok luse kte dah go. Kite tak tau sampai bile kite bole hidup nie, saye pon pernah juge melakukan kesilapan tapi bagi saye minum bende tuh takkan melepaskan kite dri tekanan bahkan memudaratkan lagi kesihatan tubuh badan kite tau tak.
  5. Orang pernah berkate bahwe membunuh diri tak baik dan tak bau syurga tau. Tapi zaman berteknologi ni yang hairannye otak-otak manusia nie semakin terpesong dan semakin lapuk. Kalau kite tengok la kan ramai je zaman ni manusia mati membunuh diri, cube kite lihat sekeliling kite nie,mesti ramaikan, ok ape faktor yang menyebabkan diorang nie membunuh diri, cube kite renungkan dan kite nilai diri kite nie. Ok ade yang yang mengatakan berlumba tuh haram dan ianya seperti membunuh diri, kerana ia tidak memberi apa2 faedah kepada diri sendiri dan kepada orang lain. Ok yang keduanye adalah sebab menanggung malu, ok bagi sesetengah wanita apabila dia melakukan sesuatu ketelanjuran lalu hamil, dia akan terus gusar dan serba salah kerana takut diketahui umum serta takut ibu dan bapanya melakukan sesuatu keatas dirinya, dia akan melakukan sesuatu perkara diluar batas pemikiran iaitu dengan cara yang lebih mudah untuk keluar dari masalah dengan cara membunuh diri. Sebenarnya membunuh diri ini tidak mengeluarkan kita dari masalah tapi disebaliknya."Dari Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang membunuh dirinya dengan sepotong besi, maka dengan besi yang tergenggam di tangannya itulah dia akan ditikam perutnya dalam Neraka Jahanam secara terus-menerus dan dia akan dikekalkan di dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan meminum racun maka dia akan merasai racun itu dalam Neraka Jahanam secara terus-menerus dan dia akan dikekalkan di dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya. Begitu juga, siapa yang membunuh dirinya dengan terjun dari puncak gunung, maka dia akan terjun dalam Neraka Jahanam secara berkelanjutan untuk membunuh dirinya dan dia akan dikekalkan dalam Neraka tersebut untuk selama-lamanya."  (HR. Bukhari, Muslim). Dalam islam juga melarang seseorang individu membunuh diri, tapi Islam juga melarang umatnya membunuh sesama sendiri demi kepentingan diri-sendiri. 

Larangan membunuh tanpa haq dan perintah menjaga jiwa manusia

مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا

أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأرْضِ لَمُسْرِفُونَ (٣٢)

“oleh karena itu Kami tetapkan (suatu hukum) bagi Bani Israil, bahwa: Barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan karena orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan karena membuat kerusakan dimuka bumi, Maka seakan-akan Dia telah membunuh manusia seluruhnya. dan Barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, Maka seolah-olah Dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya. dan Sesungguhnya telah datang kepada mereka Rasul-rasul Kami dengan (membawa) keterangan-keterangan yang jelas, kemudian banyak diantara mereka sesudah itu sungguh-sungguh melampaui batas dalam berbuat kerusakan dimuka bumi." (Qs.al Maidah : 32)

Ok setakat itu sahaja pada sesi "kate orang, tapi bukan saye yang kate"
ok diharap jika ada kesilapan harap di maafkan..
klu ada ape2 just komen n suggest la sesuatu k..
klu ade ape2 yang hendak dikatekan komen n saye akan tolong katekan..

ok pada yang membace(klu ade la, maklumlah tak famous)
always smiley..


3 ulasan:

Azuan berkata...

klu ade idea atau buah fikiran yang bernas just bg comment korang wan akan cube sedayanye untuk membuat olahan ok..

Kids Fun Library berkata...

Kalu nak tahu,itulah keadaan akhir zaman.Banyak-banyakkan beramal kerana kiamat akan berlaku tidak lama lagi

Azuan berkata...

so faris marilah bersama kita memanjatkan doa agar kawan or family kita nieh mendapt hidayah..